Πυθαγόρειο νηπιαγωγείο, οπαδός του ελευθερία, όχι αναρχία.

Μόνο δωρεάν υλικό και παρουσιάσεις, χωρίς εγγραφή. Σχόλια προαιρετικά αλλά επώνυμα! Απαραίτητη η αγάπη για τη διδασκαλία και τους μικρούς-μεγάλους ανθρώπους.

Καλή πλοήγηση!

Συνολικές προβολές σελίδας

25.6.12

Ο ΜΠΑΡΜΠΑ-ΣΤΑΘΗΣ ΚΑΙ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

Φέτος δουλέψαμε στο Νηπιαγωγείο πάρα πολύ τον τομέα των μαθηματικών. Με αφορμή το βιωματικό εργαστήρι που μας έκανε η σχολική μας σύμβουλος, η κυρία Μοσχοβάκη, πήραμε πολλές ιδέες για δραστηριότητες στον τομέα μαθηματικά. Ένας σημαντικός παράγοντας  θεωρώ ότι ήταν το εκπαιδευτικό σενάριο στο οποίο εμπλέκονταν όλες οι δραστηριότητες. 
Καμιά φορά οι καλύτερες ιδέες είναι αυτές που κατεβάζουμε επί τόπου στην τάξη. Έτσι για να εισάγω τις πρώτες δραστηριότητες μαθηματικών είπα στα παιδιά ότι έχω έναν πολύ καλό φίλο τον "μπάρμπα-Στάθη" που μένει στους Δρακαίους (το πιο απόμακρο χωριό της Σάμου, εκεί όπου τελειώνει ο δρόμος) και καλλιεργεί βιολογικά προϊόντα. Παίξαμε με τα μήλα και τα πορτοκάλια του μπαρμπά-Στάθη, τα ζώα της φάρμας του, μιλήσαμε για τα βιολογικά προϊόντα, μας έστειλαν υλικό κι άλλα μέλη της οικογένειάς του, παντρέψαμε το γιο του, γνωρίσαμε τη γυναίκα του, τα εγγόνια του, τα βαφτιστίρια του. Κι όλα αυτά πάντα με δραστηριότητες και παιχνίδια μαθηματικών. 
Για να το κάνω και λίγο πιο ενδιαφέρον τους βρήκα και φωτογραφία του "μπάρμπα-Στάθη" κι έτσι ενίσχυσα την υποψία της ύπαρξης του γεωργού από τους Δρακαίους (που εννοείται πως ψάξαμε στο χάρτη να βρούμε που μένει στη Σάμο).


Παίξαμε με το όνομά του, μιλήσαμε για υγιεινή διατροφή και γενικότερα άνοιξε πάρα πολύ το θέμα από το πουθενά (κι αυτό είναι το μαγικό στο νηπιαγωγείο). Αφού στο τέλος τα παιδιά με ρωτούσαν καθημερινά: "Σου έστειλε δέμα ο μπάρμπα-Στάθης σήμερα κυρία;".

Τα εύσημα για όλο αυτό το κατόρθωμα ανήκουν σε όλες τις συναδέλφους που μοιράστηκαν τις εργασίες τους μαζί μας, και από Χίο και από Σάμο, καθώς και στην κυρία Μοσχοβάκη που μας οργάνωσε. 
Το υλικό από τις δραστηριότητες των μαθηματικών μπορείτε να το βρείτε στο σάιτ της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χίου εδώ.


Υ.Γ.: Στέλνω ιδιαίτερους χαιρετισμούς στη συνάδελφο, Αναστασία Β. από Χίο.

22.6.12

ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ ΠΟΥ ΕΔΙΝΕ



"Το δέντρο που έδινε" του Σελ Σιλβερστάιν, είναι ένα από τα πιο τρυφερά βιβλία που έχουμε δουλέψει στο νηπιαγωγείο, με πολλά επίπεδα και ανοιχτό για πολλές προσεγγίσεις (συναισθηματική αγωγή, μαθηματικά, περιβαλλοντική). Παραθέτω όμορφο και χρήσιμο υλικό που ανακάλυψα στο διαδίκτυο.








 
 




6.6.12

Εργασίες με συναισθήματα


Εργασία 1
Βάλε σε κύκλο ένα ή δύο συναισθήματα που ένιωσες σήμερα.




     ΧΑΡΑ                 ΦΟΒΟΣ     


ΘΥΜΟΣ                    ΛΥΠΗ



 Εργασία 2 
Γράψε δύο συναισθήματα που ένιωσες σήμερα και ζωγράφισε τι συνέβη και ένιωσες έτσι. (Σε Α4 οριζόντιο, τραβήξτε μια γραμμή στη μέση και χωρίστε τη σελίδα στα δύο)


Εργασία 3 : Τα παιδιά ζωγραφίζουν ένα παρελθοντικό βίωμα, το παρουσιάζουν στην τάξη κι εσείς καταγράφετε αυτά που είπαν. Το ίδιο μπορεί να κάνετε και για βιώματα συναισθημάτων, πάντα όμως σε παρελθόντα χρόνο.
Ένιωσα καλά με τον εαυτό μου όταν….

Εργασία 4
 
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ
Όνομα:__________________
Τα συναισθήματα που βίωσα σήμερα ήταν:____________________________________________________________________________________________________________________



Εργασία 5
 
ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΩΣΤΟΥ ΔΙΑΛΟΓΟΥ
(Βάλε ένα  Χ δίπλα σε ό,τι σε αντιπροσωπεύει)

Λέμε ελεύθερα τη γνώμη μας

Μιλάμε όλοι μαζί

Σηκώνουμε το χέρι μας

Σεβόμαστε τη γνώμη του άλλου

Κάνουμε διάλογο

Όνομα:____________________________________


Κατάλογος πρωταρχικών συναισθημάτων
 
ΑΓΑΠΗ               ΑΓΧΟΣ
ΘΥΜΟΣ              ΦΟΒΟΣ
ΛΥΠΗ                 ΧΑΡΑ
ΜΟΝΑΞΙΑ           ΤΡΟΜΟΣ
ΕΥΤΥΧΙΑ             ΟΡΓΗ
ΘΛΙΨΗ                ΝΤΡΟΠΗ
ΑΗΔΙΑ                ΑΝΕΣΗ
ΑΝΗΣΥΧΙΑ          ΑΠΑΘΕΙΑ
ΒΑΡΕΜΑΡΑ         ΔΥΝΑΜΗ
ΔΥΣΤΥΧΙΑ          ΕΙΡΗΝΗ
ΕΝΟΧΗ              ΕΥΓΕΝΕΙΑ
ΕΥΘΥΜΙΑ           ΖΗΛΙΑ
ΗΡΕΜΙΑ             ΣΤΟΡΓΗ
ΣΥΝΤΡΙΒΗ         ΤΑΡΑΧΗ
ΦΡΙΚΗ
 Κατάλογος δευτερευόντων συναισθημάτων
ΑΔΕΞΙΟΤΗΤΑ
ΑΜΗΧΑΝΙΑ
ΑΝΥΠΟΜΟΝΗΣΙΑ
ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΣΗ
ΓΕΝΝΑΙΟΤΗΤΑ
ΕΝΘΟΥΣΙΑΣΜΟΣ
ΕΝΟΧΛΗΣΗ
ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΣΗ
ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ
ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ
ΜΠΕΡΔΕΜΑ
ΠΑΡΑΙΤΗΣΗ
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΗΤΑ
ΣΚΛΗΡΟΤΗΤΑ
ΣΟΒΑΡΟΤΗΤΑ
ΣΤΟΧΑΣΜΟΣ
ΣΥΓΚΙΝΗΣΗ

 

3.6.12

Η ΠΟΔΗΛΑΤΙΣΣΑ - ΕΛΥΤΗΣ

Την "ποδηλάτισσα" από τα "Ρω του έρωτα" δεν την δουλέψαμε αρκετά. Διαβάσαμε το  ποίημα εικονοποιημένο με πολλή τρυφερότητα από τους Ελένη και Δημήτρη Καλοκύρη (εκδόσεις ΕΣΤΙΑ).

Ακούσαμε το ποίημα μελοποιημένο από τον Μιχάλη Τρανουδάκη με τη φωνή της Αφροδίτης Μάνου.


Το δρόμο πλάι στη θάλασσα
περπάτησα που 'κανε κάθε
μέρα η ποδηλάτισσα.

Βρήκα τα φρούτα που 'χε
στο πανέρι της, το δαχτυλίδι
που 'πεσε απ' το χέρι της.

Βρήκα το κουδουνάκι και το
σάλι της, τις ρόδες,
το τιμόνι, το πεντάλι της.

Βρήκα τη ζώνη της, βρήκα σε
μιαν άκρη, μια πέτρα διάφανη
που 'μοιαζε με δάκρυ.

Τα μάζεψα ένα ένα και τα
κράτησα κι έλεγα πού 'ναι
πού 'ναι η ποδηλάτισσα.

Την είδα να περνά πάνω
απ' τα κύματα, την άλλη μέρα
πάνω από τα μνήματα.

Την τρίτη νύχτωσ' έχασα
τ' αχνάρια της, στους ουρανούς
άναψαν τα φανάρια της.
 Πρώτη εκτέλεση: Αφροδίτη Μάνου

















 

2.6.12

Η ΠΟΡΤΟΚΑΛΕΝΙΑ - ΕΛΥΤΗΣ


1. Πήραμε τις εικόνες από την "Πορτοκαλένια" του Οδυσσέα Ελύτη από τον "Ήλιο τον πρώτο" και φτιαξαμε το δικό μας ποίημα.

ΟΙ ΑΓΓΕΛΟΙ ΦΟΒΗΘΗΚΑΝ

Είχε πιάσει φωτιά ο ουρανός
κι οι άγγελοι τρομάξανε.
Τους Είδε η Πορτοκαλένια
και πήγε να τους σώσει.
Πέταξε μαζί με τα χελιδόνια
φέρνοντας του πελαργού τον κρύσταλλο,
 χαμόγελα από κοπελιές.
Κι οι άγγελοι χαρήκανε,
 γυρίσανε στον ουρανό.
Με τα φτερά τους έσβησαν τη φωτιά,
χάρισαν δώρο στην Πορτοκαλένια
την ομορφιά του παγονιού
και τη λάμψη του σπαθιού.
2-3-12

 2. Το εικονοποιήσαμε και φτιάξαμε το δικό του ξεχωριστό βιβλιαράκι.









3. Διαβάσαμε το ποίημα του Ελύτη.

Η ΠΟΡΤΟΚΑΛΕΝΙΑ

Στον Ανδρέα Καμπά

Τόσο πολύ τη μέθυσε ο χυμός του ήλιου
Που έγειρε το κεφάλι της και δέχτηκε να γίνει
Σιγά σιγά: η μικρή Πορτοκαλένια!

Έτσι καθώς γλαυκόλαμψαν οι εφτά ουρανοί
Έτσι καθώς αγγίξαν μια φωτιά τα κρύσταλλα
Έτσι καθώς αστράψανε χελιδονοουρές
Σάστισαν πάνω οι άγγελοι και κάτω οι κοπελιές
Σάστισαν πάνω οι πελαργοί και κάτω τα παγόνια
Κι όλα μαζί συνάχτηκαν κι όλα μαζί την είδαν
Κι όλα μαζί τη φώναξαν: Πορτοκαλένια!


Οδυσσέας Ελύτης
«Ο Ήλιος ο πρώτος»



31.5.12

ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ - ΣΑΜΟΣ



Ο μεγάλος μας ποιητής Γιάννης Ρίτσος είναι στενά συνδεδεμένος με τη Σάμο αφού η γυναίκα του ήταν από το Καρλόβασι αλλά και ο ίδιος την εποχή της Δικτατορίας πέρασε κάποιο διάστημα στο νησί εξόριστος, σε κατ' οίκον περιορισμό.

Από την αρχή της χρονιάς έχουμε ασχοληθεί με τα έργα του Ρίτσου με αφορμή τις επετείους της 28ης Οκτωβρίου και του Πολυτεχνείου αλλά και στα πλαίσια των δραστηριοτήτων γνωριμίας των παιδιών με το νησί τους. Επιπλέον χρησιμοποιούμε ως πρωινή προσευχή το απόσπασμα από το "Πρωινό Άστρο":
 "Καλέ θεούλη εμείς είμαστε καλά.
 Κάνε Εσύ καλέ Θεούλη 
να'χουν όλα τα παιδάκια 
ένα ποταμάκι γάλα, 
μπόλικα αστεράκια, 
μπόλικα τραγούδια. 
Κάνε εσύ καλέ Θεούλη 
να΄ναι όλοι καλά".

 Όσον αφορά το σχέδιο εργασίας για την ποίηση ακολουθήσαμε την πεπατημένη οδό:

1. Παίξαμε με τις εικόνες λέξεις από το "Έχω ένα πουκάμισο" από το "Πρωϊνό Άστρο", όπου αναφέρεται στη Σάμο. Παραθέτω τις εικόνες που χρησιμοποίησα.



2. Το ποίημα που φτιάξαμε ήταν το εξής:

 
ΚΑΙ Ο ΗΛΙΟΣ ΧΑΜΟΓΕΛΑΣΕ

Ένας ευτυχισμένος Απρίλης
έχτισε τη φωλιά του στη Σάμο.
Ήταν ένα λιόγερμα
που μέσα του έκρυβε έναν άγγελο.
Είδε στα φώτα των νερών
πως κάποιος τον περίμενε.
Κι ήταν ο Μάης ο αδερφός του
που φόραγε το πέλαγος για μπλε πουκάμισο
και τον ήλιο για χρυσό σακάκι.
Του ’φερε βιολετί σταφύλια για να φάει.
Τότε χαμόγελα ακούστηκαν σε όλο το νησί μέχρι τον ήλιο, τόσα πολλά που γελάσανε όλα τα παιδιά στον κόσμο.

5-3-12


3. Τους διάβασα πως χρησιμοποίησε τις ίδιες εικόνες-λέξεις ο Γιάννης Ρίτσος.

 
Έχω ένα πουκάμισο
απ’ τα φώτα των νερών
έχω ένα χρυσό σακάκι
απ’ το λιόγερμα της Σάμος
έχω και μια δόξα
απ’ τα πρώτα σου χαμόγελα.

Τέσσερις μήνες
ο Απρίλης, ο Μάης,
ο Ιούνης, ο Ιούλης
χτίζουν τις τέσσερις γωνιές
της ψυχής μου.

Τα σταφύλια ανάβουν
κόκκινα και κίτρινα
βιολετιά, μενεξεδένια φαναράκια
και μου φέγγουν να σου γράφω
τα τραγούδια σου.

Γιάννης Ρίτσος
«Πρωινό Άστρο»





4. Με αφορμή την ποίηση του Ρίτσου ακούσαμε το "Κουβέντα με ένα λουλούδι" από το δίσκο "Τα 18 λιανοτράγουδα της πικρής πατρίδας" σε μουσική Θεοδωράκη με τη φωνή του Γιώργου Νταλάρα.


5. Ακούγοντας το τραγούδι παρακολουθήσαμε μια παρουσίαση διαφανειών με εικόνες αλλά και τους στίχους του τραγουδιού.



 «Κουβέντα με ένα λουλούδι»

Κυκλαδινό κυκλάμινο
στου βράχου τη σχισμάδα,
πού βρήκες χρώματα κι ανθείς,
πού μίσχο και σαλεύεις;


Μέσα στο βράχο σύναξα
το γαίμα στάλα - στάλα,
μαντήλι ρόδινο έπλεξα
κι ήλιο μαζεύω τώρα.


ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ
6. Μιλήσαμε για τη σχέση του Ρίτσου με το νησί μας, τους οικογενειακούς δεσμούς που τον δένουν, την εξορία, τις καθημερινές  του συνήθειες στην εξορία του εδώ. Ακόμα αναφερθήκαμε στις μάσκες που κατασκεύαζε στο εργαστήριο αγγειοπλαστικής της οικογένειας Κοντορούδα στο Καρλόβασι (υπάρχει μικρό εκθετήριο των έργων του εκεί) αλλά και για την καρέκλα στην παραλία όπου αγνάντευε το Αιγαίο και εμπνέυστηκε ίσως εκεί την "Κυρά των αμπελιών".

7. Όσο καιρό ασχοληθήκαμε με την ποίηση του Ρίτσου είχα εκτυπώσει, πλαστικοποιήσει και διακοσμήσει τις αφίσες από την κινητή έκθεση αφιέρωμα του ΕΚΕΒΙ στον ποιητή.


ΜΑΓΙΑ - ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ

Συνεχίζοντας το σχέδιο εργασίας για την ποίηση ασχοληθήκαμε με τη "Μάγια" του Ελύτη. 


1. Πάλι τα παιδιά "έπαιξαν" με τις εικόνες-λέξεις του ποιήματος μέσα από το κουτί του θησαυρού δημιουργώντας σχέσεις πριν ακούσουν το ήδη υπάρχον ποίημα. Έτσι βγήκε το επόμενο αριστούργημά τους. 




ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΤΟ ΦΩΤΕΙΝΟ ΑΣΤΕΡΙ

Είχα πάει στα βουνά.
Πήρανε φωτιά τα χέρια μου εκεί.
Έχτισα στην κορυφή τους ένα φτωχικό σπιτάκι.
Ήρθε ο χειμώνας και παίζαμε μαζί με την Πούλια.
Είδαμε 7  Μάγιες.
Η σοδειά μου πήρε χιόνι απ’ το χειμώνα.
Το χιόνι έπεσε και πάνω στα μαλλιά της Πούλιας.
Σταμάτησε πια να παίζει μαζί μου κι έφυγε.
Κι έμεινα μόνος.

1-3-12

2. Αυτή τη φορά όμως για να μη βαριούνται κινηθήκαμε διαφορετικά. Αφού το φτιάξανε το εικονοποιήσανε και φτιάξαμε ξεχωριστό βιβλιαράκι μόνο με αυτό το ποίημα.





3. Διαβάσαμε το ποίημα του Ελύτη.



Η  ΜΑΓΙΑ
Η Πούλια πόχει εφτά παιδιά
        μεσ’ απ’ τους ουρανούς περνά
Κάποτε λίγο σταματά
στο φτωχικό μου και κοιτά:

-Γεια σας τι κάνετε; Καλά;

-Καλά. Πώς είναι τα παιδιά;

- Τι να σας πω εκεί ψηλά
        τα τρώει τ’ αγιάζι κι η ερημιά

-Γι’ αυτό πικραίνεσαι Κυρά
        δε μου τα φέρνεις εδωνά;

-Ευχαριστώ μα ’ναι πολλά
        θα σου τη φάνε τη σοδειά

-Δώσε μου καν την πιο μικρή
        τη Μάγια  την αστραφτερή
-Πάρ’ τη λοιπόν κι έχε στο νου
        πως θα ’σαι ο άντρας τ’ ουρανού

Είπε. Και πριν βγάλω μιλιά
        μου την καρφώνει στα μαλλιά
Λάμπουνε γύρω τα βουνά
        τα χέρια μου βγάνουν φωτιά
Κι η Πούλια πόχει εφτά παιδιά
        φεύγει και μ’ αποχαιρετά.

Οδυσσέας Ελύτης
«Τα ρω του έρωτα»

 4. Το ακούσαμε μελοποιημένο από το Μίκη Θεοδωράκη με τη φωνή της Ντόρας Γιαννακοπούλου ("Μικρές Κυκλαδες"  Εδώ το ανέβασα με τη φωνή της Ζορμπαλά.).



 5. Τα παιδιά παρακολούθησαν μια σύντομη παρουσίαση διαφανειών πάλι με τη συνοδεία του τραγουδιού, διαβάζοντας παράλληλα και τους στίχους.

 6. Δραματοποιήσαμε το συγκεκριμένο τραγούδι. Τα παιδιά το ευχαριστήθηκαν ιδιαίτερα. Φρόντισα ώστε να περάσουν από όλους τους ρόλους.


7. Παρότι είχαμε ασχοληθεί σε άλλο σχέδιο εργασίας με το διάστημα, βρήκαμε ευκαιρία με αφορμή το ποίημα να ξαναθυμηθούμε το "Ηλιακό σύστημα", μιλήσαμε για την Πούλια και τον Αυγερινό και φτιάξαμε ένα επιτραπέζιο για τα μαθηματικά. Ο σκοπος ήταν να φτάσουν τα παιδιά από τη γη στο φεγγάρι  μετρώντας τα άστρα και χρησιμοποιώντας ένα ζάρι. Όλοι έπρεπε να φτάσουν στη σελήνη.


ΚΙΝΗΤΗ ΕΚΘΕΣΗ ΕΛΥΤΗ ΕΚΕΒΙ

Τις συγκεκριμένες εικόνες τις εκτύπωσα, τις πλαστικοποίησα και στόλισα την τάξη όσο καιρό ασχολούμασταν με τον Ελύτη.

.

.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ